identitet og roller som hjemmegående
Uncategorized

Husk dig selv

identitet og roller som hjemmegående

Vi kvinder er så gode til helt naturligt at påtage os mor-rollen, at vi let kommer til at glemme, at vi er meget andet end ”bare” mor. Men uanset hvor fantastisk og givende du synes, det er at være mor, så har du brug for også at være andet end det. Du er nemlig også kvinde (= dig), kæreste/hustru, veninde, søster, datter og kollega. Også selvom du har taget et valg om at være hjemmegående i en periode.

Hvis du sørger for at give dig selv mulighed for at dyrke alle dine roller, er der langt mindre sandsynlighed for, at du pludselig står med begge ben i en identitetskrise, end hvis du vælger at være mor med stort M og lader de andre sider af dig komme i anden række.

Derfor får du her en tre-trins raket til mere nydelse i din hjemmebane-rolle, samtidig med at du gør plads til de andre roller i dit liv:

1. Find ud af, hvem du er. Altså ikke på den filosofiske måde, der inkluderer Kierkegaard eller Sartre. Nej, det handler såmænd blot om, at du sætter dig ned og laver en liste over alle de roller, du har i dit liv (jf. min opremsning i begyndelsen af indlægget). Skriv også ned, hvilke behov den enkelte rolle skal opfylde hos dig. Skal veninde-rollen f.eks. give dig oplevelser i form af biografture, cafe-besøg, grineflip, sjov og ballade, eller har du mere brug for et helle, hvor du kan puste ud og få luft?

2. Når du har fundet frem til alle dine roller, kan du nemmere lægge en plan for, hvordan du opfylder dine rolle-behov. Som mor har du – alt andet lige – begrænset tid, og det betyder, at det kan være svært at nå de aktiviteter, du ikke har planlagt. Så dit behov for mig-tid, veninde-tid, kæreste-tid osv. skal skemalægges, hvis ikke disse behov skal forsvinde i alle mor-aktiviteterne. Men husk: det her er ikke en øvelse i at fylde kalenderen – det handler om, at du skal have det godt og tilgodese dig selv og dine behov, så vær realistisk og sorter og prioriter med hård hånd!

3. Men de der mor-aktiviteter fylder jo en del, så måske du synes, det er lidt svært at gå fra f.eks. mor-rollen til kæreste-rollen med et knips? Så er løsningen overgangsritualer. Altså nogle helt specifikke ritualer, du benytter dig af, når du skal skifte rolle. Når ungerne er langt, kan du f.eks. tage 15-20 minutter i sofaen med din kæreste/mand, hvor I taler om løst og fast fra dagen og drikker en kop te eller kaffe. Skal du arbejde om aftenen, kan et stykke specielt musik være det, der får dig i den rette arbejds-/studietilstand. Skal du skifte til mig-tid, kan du f.eks. sætte dig i soveværelset eller på badeværelset og lukke øjnene og trække vejret dybt igennem i 5 minutter. Mere skal der faktisk ikke til, og det vigtigste er, at du finder de overgangsritualer, der fungerer for dig.

Hvad gør du for at mærke dig selv? Del med os

Liselotte Vejborg er mor til sønnen Noah og forfatter til bogen ”Lykkelig som bare pokker” – en happiness-kogebog, der giver dig en enkel opskrift på en gladere hverdag (og et 30-dages program, hvis du gerne vil holdes lidt i hånden). Læs mere om Liselotte på http://liselottevejborg.dk/.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.