Hjemmegående
Hverdagen

Pas på dig selv

Hjemmegående

At være hjemmemor er ikke kun vidunderligt og fyldt med lykkelige stunder. Nogle gange er det altså også hårdt, drænende, stressende og svært.

Børn stiller konstante krav. For det første er du er hele tiden opmærksom og ‘på’, også når barnet leger for sig selv. Og for det andet skal du hele tiden tage vare på barnets behov: Både de fysiske såsom mad, toiletbesøg og overtøj, og de psykologiske behov, som handler om at hjælpe barnet med at regulere dets store følelser.

 

Følelserne går op og ned

Forestil dig en typisk dag: Om formiddagen går I en tur ned mod søen for at fodre ænder. Ingen af børnene gider have overtøj på, og du må bruge alt din energi på at ‘tale dem i flyverdragterne’, pakke rygsækken, hjælpe dem ned fra 2. sal, spænde dem fast i klapvognen og løbe op efter den dukke, I havde glemt, og som mindstebarnet altid har med på tur.

Nu vil du egentlig gerne afsted mod ænderne, så I kan have en god formiddag. Et af børnene finder en pind og bliver rigtig glad, men bryder det næste øjeblik ud i spontan gråd, fordi pinden knækker. Da du forklarer, at pinden altså ikke kan laves, bliver barnets gråd voldsommere – og du skal nu trøste og hjælpe barnet med at navigere i sorgen over den knækkede pind.

Senere skal du forklare barnet, at det ikke er okay at hælde mælk på gulvet, du skal hjælpe dine børn med at løse deres konflikter, du skal smile og spørge nysgerrigt ind til otte forskellige tegninger af tændstikmænd, og måske har du også ambitioner om at støvsuge, bage og træne bogstaver. Hele tiden vil barnets humør gå op og ned, og det er hele tiden din opgave at hjælpe barnet med at navigere i dette hav af skiftende følelser.

Pyha!

 

Sig stop!

Hvis du har energi og overskud, så fylder de små-kaotiske stunder ikke så meget i løbet af dagen. De føles som små bump, du bare lige skal henover.

Men hvis du føler dig kørt træt, drænet for energi og er opfarende, hver gang barnet gør noget forkert, så vil de små bump vokse til ubærlige bakker, du næsten ikke kan overskue at skulle henover.

Det er et tegn på, at du skal tanke dig selv op: Sørge for at have noget kvalitetstid uden børn, hvor du gør noget afslappende for dig selv.

Det lyder måske som en floskel, men det er altså vigtigt.

Mange forældre, jeg selv inklusive, har ofte tendens til at ‘holde ud’, og overbevise sig selv om, at de sagtens kan tage en tørn mere, uden tid til sig selv. Men det er absolut en dårlig ide.

Det ER krævende at tage vare på et eller flere små børn gennem en hel dag, og hvis du ikke sørger for at holde ordentlige pauser og tanke dig selv op, kan du ende med at føle dig kronisk stresset, i dårligt humør, irritabel og utålmodig. Til sidst får du måske mindre og mindre lyst til at lege, kramme og rose dine børn, men føler mest af alt trang til at skrige eller råbe højt.

Det er ikke fordi, du er en dårlig mor, at du har det sådan, men simpelthen fordi din hjerne er oversvømmet med stresskemikalier og du derfor ikke kan tænke klart. Du har udsat dig selv for et alt for højt pres, og har behov for at blive tanket op.

Der findes ingen mennesker, der kan nøjes med at give, give og give. Det er en balance, en vægt: Der skal noget i begge sider af skålen. Ellers tipper den.

 

Tank dig selv op

Du kan tanke dig selv op følelsesmæssigt på to måder – og begge dele er lige vigtige:

Den ene måde er ved at gøre noget godt for dig selv alene. Læse en bog, tage en tur alene i biografen, gå en tur med hunden uden børn, få en massage eller slappe af i badekarret.

Den anden måde er ved at tilbringe kvalitetstid sammen med andre voksne mennesker, du er glad for. Drikke en kop kaffe med en veninde, besøge dine forældre eller tage til gymnastik med naboen. At være sammen med andre voksne hjælper dig til at få reguleret dine egne følelser og din egen sindsstemning. Det er beroligende og rart at være sammen med rolige voksne, der har medfølelse og empati og som kan lytte til dig. Hvis ikke du regelmæssigt har andre voksne omkring dig, vil du komme til at føle dig isoleret, udkørt og deprimeret.

 

Husk din egen-omsorg

Desuden er det vigtigt, du passer godt på dig selv:

Spis sundt og varieret, så du giver din krop de bedste forudsætninger for at håndtere stress.

Gå en tur i solen – særligt om vinteren er det vigtigt for din energi, at du får dagslys.

Få nok søvn og hvile. Gå helst i seng senest kl. 22, og tag gerne en ‘powernap’ på 20 minutter på sofaen midt på dagen. Hvis dit barn er vågent hele dagen, er det helt okay at bruge en DVD som barnepige en halv time, så du kan få hvilet dig. Det kommer også barnet til gode resten af dagen.

Dyrk motion! En yoga-DVD er alletiders, og det samme gælder løbeture uden børn.

Som hjemmemor har man ofte fokus på, hvad man kan gøre for sine børn. Hvordan man kan stimulere dem, socialisere dem, give dem gode oplevelser, styrke deres læring og give dem en fantastisk barndom.

Men det er en rigtig god ide at øve sig i at vende den om: Hvordan kan du nære dig selv, tanke dig selv op, og forkæle dig selv? Desto mere du tanker dig selv op, desto mere overskud vil du nemlig have til dine børn.

Hvordan oplever du selv behovet for at blive tanket op? Skriv din kommentar nedenunder.

Hej - jeg hedder Jane, og det er mig, der er damen bag hjemmeunger.dk. Det er min passion at inspirere mødre til at følge deres intuition og mavefornemmelse. Jeg er uddannet journalist, gift med Jan, hjemmegående mor til Max på fire, Anna på to og en lillebror fra januar 2014. Og så er jeg forfatter til bogen 'En blid start - for dig og dit barn', der udkom på Nyt Nordisk Forlag i juni 2013.

11 kommentarer

  • Pandekagemor

    Tak Jane, her får du lige sat ord på de tanker jeg tumlede med igår. Jeg var alene med de to indtil midnat og alt for træt til at “mande mig op”. Heldigvis var bare det at erkende “jeg er simpelthen for træt” og sætte ambitionsniveauet ned, nok til at få os gennem dagen. Det er simpelthen bare en super vigtig pointe at tage tid til egenomsorg; glad mor = glade børn;)

  • Jane Thoning Callesen

    Dejligt I kom gennem dagen på en god måde. Synes det er meget vigtigt at pointere, også over for eventuelle kommende hjemmemødre, at ingen er ‘supermødre’ hele tiden. Vi kan alle få nok, vi kan alle miste overskuddet og overblikket – og det er helt naturligt. Har en skøn veninde, der er 10 år ældre end jeg selv. Da jeg ventede nr. 2, sagde hun til mig: “Hvis du på et tidspunkt finder dig selv i en situation, hvor begge børn græder på samme tid, og du selv har lyst til at sætte dig ned på gulvet og græde sammen med dem, så er det altså ikke fordi, der er noget i vejen med dig. Det er bare fordi, det ER rocker-hårdt at have flere små børn om benene en hel dag”. Synes det var kloge ord, og utrolig godt spottet af hende at sige dem til netop mig. Jeg har nemlig tendens til altid at sætte ambitionsniveauet alt for højt, og blive skuffet over mig selv, hvis vi ikke når det – og så kan to grædende børn virke ret kaotisk, når det nu ikke var det, man havde planlagt.

  • Tina

    åhhh hvor kan jeg nikke genkende til det du skriver Jane…nu har jeg haft børn i 12 år og aldrig har jeg været ude af huset uden dem eller gjort noget for mig selv….jeg er tit drænet for energi og overskud…men så hjælper en god tudetur ….jeg ved så heller ikke lige hvad jeg skulle foretage mig uden børnene for kender ikke noget IRL andet end på nettet. Men ja det er skide hårdt og ikke altid manden forstår det hellere når han aldrig har prøvet kun at være omgivet af børn

    • Jane Thoning Callesen

      Søde Tina, så er det vist på tide, du kræver en formiddag for dig selv! Selv om du ikke kender så mange IRL, er der masser du kan foretage dig i dit eget selskab. Måske kan du tage en tur på biblioteket uden børn og nyde at snuse rundt i voksenafdelingen uden at blive forstyrret, eller tage en tur i svømmehal med sauna og dampbad? Jeg vil virkelig opfordre dig til at sætte dig selv på dagsordenen. Du fortjener at have tid til dig selv! Måske kan du finde andre hjemmegående i dit område herinde, som har lyst til at mødes og drikke en kop kaffe? Mange kram fra Jane

      • Liv

        Du er så sej, Jane! Jeg ruller kun min yogamåtte ud på gulvet for at tage en slapper, imens banditten splitter et eller andet forbudt og spændende ad, for tiden. 😉
        Men jeg har faktisk fået sådan en babyyogamåtte, så vi skal da bare i gang! 🙂

  • Tina

    ja det burde jeg jo jane….er bare ikke den udfarende overhovedet….kan slet ikke se mig selv tage alene i svømmehal eller på bib. jeg tror slet ikke jeg ved hvad jeg skulle gøre af mig selv…griner.

    • *Randi*

      Kære Tina. Jeg får helt ondt inde i mig, når jeg læser det du skriver. Jeg er heller ikke så udfarende. Men noget jeg nyder er at tage et varmt laaangt bad, med hårkur og ansigtsmaske. Smøre lækker crem på kroppen og lægge mig under dynen, med go kop varm kakao og en super spændende og god bog. Og NYDE det, mens jeg ved, at far passer barn, så slapper jeg 100% af. Eller invitere til tøseaften med de bedste veninder. Det er SÅ godt. Man får grinet, snakket og hygget -og undgå børnesnak!! Hvis det er svært at “finde” på noget, så vil jeg anbefale dig at tænke tilbage til dengang dit liv ikke var fyldt med børn. Hvad nød du at lave der? Hvad fik du tiden til at gå med? -bage lækre kager, gå en lang tur, sætte dig i sofaen med strikketøj, eller hvad du nu/ eller engang elskede at gøre. Håber virkelig du kan finde noget. Det giver SÅ meget igen, at det forstår man ikke!! Man bliver så glad og føler sig lidt som en kvinde igen og ikke bare et service-organ!! 😉 Kh Randi

  • Mette C. Pedersen

    Super god artikel og rigtig vedkommende for os hjemmegående. Jeg synes at du får beskrevet nogle vigtige ting, som man også må tage med som hjemmegående. Der er simpelthen så mange positive ting når man er hjemme med ungerne, det er så livsbekræftende og skønt. Men der er jo også den hårde trummerum, og det skal man jo vide som hjemmegående. Tak for en god og ærlig artikel.

  • *Randi*

    Yes, hvor kan jeg ikke være mere enig de damer!! Min mand og jeg var på ægteskabskursus sidste weekend, hvor det handlede om par med børn. Den røde tråd som gik igennem kurset var, at det var vigtigt at man havde tid til egenomsorg! Lige det du sætter fokus på Jane! Dette har vi talt meget om, specielt, da vores søn ikke sover super godt om natten. Da min mand har et job at passe, og min jo er at passe sønnik, er det mig som står op om natten. Dette gør, at jeg ikke får sovet som jeg skal hvilket munder ud i dage med tudeture, kort lunte osv. Men efter vi indførte “mums-time”med tid til mig selv, bare en time, hvad enten det passer med sønnikes lur eller far tager over om aftenen, er GULD!! Så er der virkelig overkud til både mand og barn. Kan kun anbefales:)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.