Sproglege
Leg & læring

Leg med sproget

Sproglege

Sprog er noget, vi alle har glæde af, når vi skal begå os i verden. Derfor er det dejligt, når børn – fra de er helt små – får en naturlig tilgang til at udvikle deres verbale sprog. Gennem sproglege kan du opmuntre og støtte barnet i dets nysgerrighed på sprog. Her på siden får du inspiration til sproglege med dit barn.

Jeg mener ikke, at læring for børn i førskolealderen skal sættes i skema og udføres på forudbestemte tidspunkter. Læring sker helt automatisk gennem barnets leg og udforskning af verdenen. Denne læring kan man understøtte – for eksempel ved at forfølge barnets nysgerrighed, når det viser interesse for sprog. Viser det ingen umiddelbar interesse herfor, kan man forsøge at vække interessen ved at præsentere barnet for nogle lege, hvor sprog er en del af legen. Det skal aldrig tvinges frem. Leg skal være sjovt og altid på barnets præmisser. Herunder er en bunke idéer til sproglege, som I kan lege sammen, når I har lyst.

Alle legene er udvalgt med tanke på børn i førskolealderen, men kræver, at deltagerne har et verbalt sprog. Børn udvikler deres sprog i forskellige tempi, og jeg har derfor ikke sat aldersanvisninger på legene. Nogle af legene vil nok være ligetil for de fleste børn med et verbalt sprog, og andre er mest for børn, der allerede er kommet et godt stykke i deres sproglige udvikling. Og så er der nogle af legene, hvor sværhedsgraden kan justeres afhængig af deltagernes sproglige niveau.

Idéer til sproglege

Gæt et bogstav: Den ene tegner et bogstav i luften, og den anden skal gætte bogstavet. I kan også skrive hele ord i luften og prøve at gætte dem. Her kan sværhedsgraden varieres ved at vælge lette og svære ord såsom fx ”ko” eller ”sommerhus”.

Fortæl en historie: At fortælle historier sammen kan gøres på mange sjove og hyggelige måder. Her er lidt idéer: Digt en historie i fællesskab. I kan enten skiftes til at sige en sætning, skiftes til at fortælle et lille afsnit hver efter tur, eller I kan sætte et ur til et par minutter og så skifte fortæller, når uret ringer. I kan også skiftes til at fortælle en hel lille fortælling, hvor de andre inden fortællingens start vælger tre ord, der skal indgå i fortællerens historie. En anden fortælleleg går ud på at fortælle historier ud fra billeder. Her skal I bruge en masse billeder – I kan fx bruge et vendespil, hvis I har et med forskellige motiver, eller I kan klippe billeder ud af gamle magasiner og aviser. Læg billederne med motiverne nedad. I skiftes til at vende et billede, og den der vender skal så fortælle en lille historie om motivet. I kan også vende flere brikker i løbet af historien, og så løbende inddrage de nye motiver i historien.

Nedskriv barnets historier: Tag en notesbog og lad dit barn fortælle fantasifulde historier, som du skriver ordret ned. Det kan være sjovt for jer alle at læse senere, når barnet er ældre.

Find et ord: Den ene siger et ord, og så skal den eller de andre finde noget i hjemmet, som passer til ordet. Sværhedsgraden kan varieres ved at bruge ord på konkrete ting eller ord på noget mere abstrakt. Det kan fx være ”tallerken” eller ”hygge” eller ”firkantet”.

Ord-venner: Bliv enige om et ord, fx ”fest”, og sig så alle de andre ord, I kan komme i tanke om, som passer temamæssigt til det første ord, fx ”gæster”, ”pynt” osv. Bliv ved indtil I ikke kan finde på flere ord eller sæt tid på, så I fx har to minutter i alt.

Associationer: Den ene af jer siger et ord, hvorefter de andre med det samme skal sige det første ord, der falder dem ind. Det er sjovt at se, hvad man kommer til at tænke på.

Alfabetleg: Se hvor mange dyr I kan komme på, der starter med A. Dernæst med B og så videre. Legen kan varieres, så I skal komme på noget andet end dyr. Det kan fx være lande, byer, møbler, planter, transportmidler med videre. I kan også blot prøve at finde på ord, der begynder med et bestemt bogstav.

Forskelle: Med sproget beskrives mange modsætninger. I kan lege en leg, hvor det handler om at finde fysiske ting, der illustrerer modsætningerne. Det kan fx være at finde den tykkeste og tyndeste bog i reolen, det højeste og laveste møbel i stuen osv. Prøv om I kan finde på andre modsætninger, som kan illustreres af ting.

Gæt et dyr: En af jer skal tænke på et dyr, og de andre skal gætte det ved at stille spørgsmål om dyret. Den der tænker på dyret, kan kun svare ja og nej til spørgsmålene. I kan også bytte roller, så den der tænker på dyret selv beskriver det, men uden at sige navnet på dyret. Start med at give én oplysning om dyret. Dernæst en til osv., indtil de andre har gættet dyret. Variere legen ved at tænke på noget andet end dyr – fx mad, personer, steder osv. I kan også lave denne leg ved at bruge en bunke billeder (brug fx et vendespil eller klip billeder ud af gamle magasiner og aviser) – en af jer kigger på et billede og beskriver det for de andre uden at sige det præcise ord, og så skal de andre gætte motivet på billedet.

Rim på ordet: I skiftes til at sige et ord, og så skal de andre prøve at rime på ordet. Fx ”sko” og ”ko”. Prøv at se, hvor mange ord I kan finde, der alle rimer på hinanden.

Del din idé

Kender du andre gode sproglege for børn i førskolealderen, så del dem gerne i kommentarfeltet, så andre læsere kan få glæde af dem.

God fornøjelse!

En kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.