Hjemmepasse og have egen virksomhed

Guide: Økonomi og egen virksomhed

Drømmer du om at starte din egen virksomhed og have dine børn tæt på dig, så er du ikke alene. Det er en fantastisk følelse at starte som selvstændig. Men det kan virke meget uoverskueligt, når drømmen spirer og endnu ikke har fået vinger.

Det er især økonomien, momsnummeret og regnskabet, der kan være den største forhindring. Men sådan behøver det ikke at være. Økonomidelen er bare en praktisk opgave, som du sagtens kan mestre. Der er selvfølgelig nogle økonomiske overvejelser, som du skal gøre dig, når du starter ud. Du får her de 5 mest almindelige overvejelser, når du starter ud med egen virksomhed:

1. Brug dit eget personlige fradrag
Hvis I har flyttet dit personlige fradrag over til din mand, skal I kontakte Skat og få det flyttet over til dig igen.

2. Læg et nyt budget
Hvis du har valgt at gå hjemme med dine børn, så har du og din bedre halvdel helt sikkert kigget meget nøje på familiens budget. Det har været et puslespil. Jeg har selv været der. Men det giver til gengæld en følelse af frihed og overblik, når vi først kender vores budget helt ned til mindste detalje.

Hvis du vil starte din egen virksomhed, skal I ind og kigge på tallene igen. Du skal selvfølgelig være realistisk i forhold til din indkomst i starten. Det tager tid at få en stabil indkomst (ligeyldig hvor lille en indtjening, du forventer). Start med at lægge et budget for det første år, hvor du bidrager minimalt til indkomsten. På den måde skal du ikke stresse for at tjene penge. Det er ikke meningen.

Til gengæld skal I overveje, om der er udgifter som internetforbindelse, telefon eller software, der vil stige i starten. Læg eventuelt lidt til side allerede nu, så du har lidt på kistebunden. Og I skal tage højde for de ændrede skatteforhold, når du skal til at benytte dig af dit eget personlige fradrag igen.

3. Estimer din virksomheds overskud og indberet det til Skat
Når du har besluttet dig for at starte skal du beregne overskuddet for din virksomhed det år, hvor du starter og indberette det til Skat under Skat>Tast selv Borger i rubrik 221 (dette tal skal du tjekke og justere på hver 3. måned, så du sikrer dig, at tallet er retvisende, og at du ikke betaler for meget eller for lidt). Du modtager et antal girokort, og det er en god ide at tilmelde dem til PBS, da dine evt. rettelser så automatisk bliver registreret. Hvis dit overskud ikke overstiger 50.000 kr. om året, skal du blot indberette dit overskud i rubrik 111.

4. Momsnummer er ikke nødvendigt i starten
Jeg hører ofte fra kommende selvstændige, at det er selve processen med at få et momsnummer, der giver grå hår på hovedet. Jeg vil med det samme forsikre dig om, at det er det letteste af det hele. Men det er ikke nødvendigt at erhverve sig et momsnummer, hvis du ikke regner med at tjene over 50.000 kr. om året. Hvis du nærmer dig de 50.000 kr. i overskud, kan du altid få dig et momsnummer.

5. Hold øje med dit regnskab
Når du starter op som selvstændig, så er det vigtigt, at du holder øje med din indtjening. Selvfølgelig for din egen skyld, men også for, at du får opgivet det korrekte tal til Skat. Du kan til hver en tid justere dit forventede overskud hos Skat. Overvej hvad du skal investere i – fx grafik, portrætbillede, software, hardware eller kurser – og brug de første tjente penge på det. Det kan betale sig.

Indlægget er skrevet af:

Vibeke Storm-Frandsen

Vibeke Storm-Frandsen

Vibeke Storm-Frandsen har arbejdet med kommunikation og markedsføring siden 2005, været selvstændig siden 2011 og driver i dag virksomheden Bureau by Storm - du kan læse mere om Vibeke her: vibekestorm.dk

Måske vil du også synes om

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *