Things og Evernote
Arbejde hjemmefra

Få tid til at blogge

Things og Evernote

Jeg bliver ofte spurgt, hvordan jeg får tid til at blogge, skrive artikler osv., når jeg hele dagen lang har to små børn om benene – og et uendeligt skatkammer af huslige opgaver, der desværre aldrig laver sig selv.

Svaret er:

Jeg prioriterer at finde tiden. Også selvom det betyder, at mine unger nogle gange bliver parkeret med en DVD i en halv time, eller at opvasken får lov at stå en time ekstra.

(Lige nu, mens jeg skriver dette indlæg, er køkkenet fyldt med rester af frokostens makrel, opvaskemaskinen skal tømmes og vasketøjet hænges op. Men lillesøster sover, og storebror er dybt optaget af en intens LEGO-leg – og så ved jeg, det er nu, der er et ‘hul’ til mig).

Jeg bruger to fantastiske computer værktøjer. De hjælper mig med at holde styr på mine ideer, projekter og planer, så jeg lynhurtigt kan finde det frem, jeg ønsker at arbejde på, når der opstår et ‘hul’. Det er disse to værktøjer, jeg vil fokusere på i denne artikel.

 

Værktøj #1: “Things”

Planlægningsværktøjet Things er et program til mac, der hjælper med at holde styr på alle dine to-do’s.

Kender du det med, at man tit går og husker på en masse ting i hovedet, og så ender med at skrive dem ned på små lapper papir, der altid forsvinder?

Things er et overskueligt lille program, hvor du hurtigt og nemt kan plotte alt det ned, du skal huske at gøre. Du kan lave forskellige kategorier og projekter: fx. børn, privat, rejser, indkøb eller andet.

Jeg har selv tre kategorier, jeg bruger:

1. Privat (med alt det, der vedrører vores privatliv – bestille lægetider, booke sommerhus, planlægge madklub-aften mv).

2. En hjemmeunger-kategori, hvor jeg skriver alt det ned, jeg skal huske at gøre i forbindelse med hjemmesiden (holde kontakt til skribenter, skrive indlæg, tjekke annoncører, ændre layout mv).

3. Og en sidste kategori, der handler om et bogprojekt, jeg er i gang med.

Når jeg i løbet af dagen pludselig kommer i tanker om noget, jeg lige skal huske, så plotter jeg det ind i en af disse kategorier. Det smarte er, at Things også findes i en ipad og iphone-version, som synkroniserer med hinanden.

Så hvis jeg sidder på legepladsen, og pludselig kommer i tanker om noget, jeg skal huske at gøre, kan jeg skrive det ind i Things på min telefon, og næste gang, jeg så åbner min computer, popper to-do-listen automatisk op med det nyeste punkt på.

 

Værktøj #2: Evernote

Det andet program, jeg virkelig bruger og elsker, er den lille grønne elefant, Evernote.

Mange af mine ideer og min inspiration stammer fra noget, jeg falder over på internettet. Måske har du prøvet at finde en virkelig god opskrift på appelsinkage på en madblog, og når du så en dag stod og ville bage, kunne du ikke huske, hvor du fandt den.

Evernote ‘klipper’ alt det, du gerne vil huske, ud fra internettet og gemmer det under forskellige kategorier og mærker, du selv definerer. Det er din virtuelle hukommelse!

Hvis jeg eksempelvis læser en artikel på Politiken, der handler om billig overnatning i Hamborg, og tænker, at det var da praktisk, for vi skal jo en weekend til Hamborg til foråret, så klikker jeg på Evernote, og straks er artiklen arkiveret under “Rejser”.

Det er lidt ligesom bogmærker, bare meget smartere.

Evernote kan også bruges til at tage noter – til at skrive ideer, indfald og huskelister ned i. Og ligesom Things, synkroniserer Evernote med iphone og ipad, hvilket er enormt praktisk. Det betyder nemlig, at jeg kan gennemse mine ideer til blogindlæg på min telefon, mens jeg sidder musestille i soveværelset om aftenen og venter på, børnene falder i søvn, så jeg kan liste ud…

 

Perfekt kombi!

Kunne man så ikke nøjes med et af programmerne: Jo, det er der sikkert mange, der kan, men for mig er Things og Evernote en perfekt kombination: Things giver mig overblik over alle mine to-do-punkter, og Evernote holder styr på alle mine ideer, projekter og inspiration.

Det eneste, jeg så skal gøre, er at prioritere at udnytte de huller, der opstår i løbet af dagen: 10 minutter her og der, og så ender det faktisk med, jeg får en masse fra hånden. Og det gør mig til en langt gladere hjemmemor i sidste ende.

Hej - jeg hedder Jane, og det er mig, der er damen bag hjemmeunger.dk. Det er min passion at inspirere mødre til at følge deres intuition og mavefornemmelse. Jeg er uddannet journalist, gift med Jan, hjemmegående mor til Max på fire, Anna på to og en lillebror fra januar 2014. Og så er jeg forfatter til bogen 'En blid start - for dig og dit barn', der udkom på Nyt Nordisk Forlag i juni 2013.

8 kommentarer

  • Anne

    Kære Jane
    Tak for inspiration og anbefaling af værktøjer. Jeg må straks igang med at sætte mig ind i dem. Glæder mig til at høre nærmere om bogprojektet, når det er tid. Hav en fortsat dejlig dag.

  • Tina

    Er det nogle gratis værktøjer man kan hente ned og er det på dansk…spørger måske dumt men kunne godt lyde som om jeg kunne bruge de programmer og være en hjælp herhjemme

  • Jane Thoning Callesen

    Kære Tina, det er bestemt ikke et dumt spørgsmål! Jeg burde ha nævnt det i artiklen. Evernote er dansk, hvis du klikker på det orange link oppe i artiklen kommer du til den side, hvor det kan downloades. Things er et betalingsprogram, der kun findes på engelsk, men der findes muligvis lignende programmer på dansk. Men prøv Evernote! Husk at hente den, der hedder Web Clipper også.

  • Mette C. Pedersen

    Spændende værktøjer Jane – det er gode tip.

    Men jeg er stadig imponeret over alt det, som du kan nå:-) sådan indimellem…..

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.